התמודדות עם מבחן אמריקאי – מבחן המחוננים שלב א'

מבחן המחוננים שלב א’ שנערך בבתי הספר הוא מבחן אמריקאי, בלי דפי סימון תשובות, אלא סימון רגיל של התשובה הנכונה על גבי טופס הבחינה.
כמבוגרים, פיתחנו במהלך ניסיון חיינו את האסטרטגיה להתמודדות מול מבחן אמריקאי, אך לילדים בכיתה ב’ עדיין אין את האסטרטגיות האלה. עבור רובם המכריע מבחן המחוננים שלב א’ הוא הפעם הראשונה בחייהם שהם בכלל נתקלים במבחן אמריקאי, ולכן יש לבצע הכנה למבחן המחוננים ולהקנות להם כלים ומיומנויות כדי להתמודד עם מבחן מסוג זה.

איך ילדים מגיבים למבחן אמריקאי בפעם הראשונה?

מהניסיון שלנו, התגובה הראשונה של ילדים שנתקלו פעם ראשונה במבחן אמריקאי היא שיש טעות בשאלה (כי הם לא מוצאים אף תשובה שלדעתם היא מתאימה) או שהם מסמנים 2 תשובות נכונות כי הם לא מצליחים להחליט ביניהן. ניכר שילדים שלא נתקלו במבחן אמריקאי קודם לכן עוד לא מבינים את הטריקיות שלו ואת הדרך הנכונה לפתור אותו.

צריך לזכור שזאת החשיפה הראשונה של הילדים למבחן מסוג זה, ושזהו כישור שהם רוכשים אותו ממש ברגעים אלה בגיל צעיר כל כך. יש להסביר לילדים מה הכוונה בשאלה רבת ברירה, ולהסביר שמנסים טיפה לבלבל אותם עם התשובות. חשוב להזכיר להם שאין טעות בשאלה וגם אין 2 תשובות נכונות אלא רק אחת, והם צריכים לסמן את זו שנכונה ביותר. כדי להצליח לענות נכונה, חשוב לוודא שהילד/ה מבינ/ה היטב מה ההבדל בין התשובות השונות הניתנות בשאלה.

איך מומלץ למחוק תשובה במבחן אמריקאי – מבחן המחוננים שלב א’?

ילדים רגילים למחוק עם מחק, אבל במבחן אמריקאי כמו מבחן המחוננים שלב א’ מומלץ לסמן איקס על תשובה כדי להבהיר שהתחרטנו ולא למחוק עם מחק, כי ילדים לא תמיד שמים לב אם הם אכן מחקו היטב בלי להשאיר זכר לסימון שהיה. במבחן כמו מבחן המחוננים, קריטי למחוק היטב תשובה שמתחרטים עליה ולהקיף בעיגול את התשובה הסופית.

כמובן שמומלץ לסמן את האיקס רק כשהם באמת בטוחים שזו תשובה לא נכונה, ולא כשהם עדיין מתלבטים. כך או כך – חשוב להזכיר לילדים שיש רק תשובה אחת נכונה בכל שאלה, על אף שמנסים לבלבל אותם עם מספר תשובות שנכונות יותר ונכונות פחות.

הכנה למבחן המחוננים – מה קורה כשהילד/ה לא יודע/ת מה התשובה הנכונה?

מבחן המחוננים שלב א’ הוא מבחן אמריקאי רגיל, בלי דפי סימון תשובות, כך שהילדים מסמנים את תשובותיהם על גבי טופס הבחינה. במקרה בו הילד/ה לא יודע/ת מה התשובה הנכונה – יש לנחש, ולהשאיר ליד השאלה סימון קטן שיזכיר לילדים לחזור לשאלה אם יהיה זמן, ואז הם אולי יוכלו לחשוב על השאלה מחדש ולשנות את התשובה שניחשו. כמובן לא להשאיר את השאלה ריקה, כי זה מבחן אמריקאי עם 4 תשובות אפשריות בכל שאלה ולכן יש סיכוי של 25% שהתשובה שניחשו היא התשובה הנכונה.

בנוסף, הניסיון שלנו עם הכנה למבחן המחוננים מראה שכשאנחנו אומרים לילדים לנחש תשובה כלשהי כשהם לא יודעים מה התשובה הנכונה, מרבית הילדים מבזבזים הרבה זמן ואנרגיה על ההתלבטות איזו אות (א/ב/ג/ד) הכי כדאי לנחש. כשמדובר בניחוש, כמובן שלא משנה איזו אות בוחרים, ולכן זוהי התלבטות שגוזלת מהילדים זמן יקר במהלך הבחינה. לפיכך, ההמלצה שלנו היא לסכם בבית מול הילדים על אות קבועה שבוחרים אם צריך לנחש, ובכך לחסוך להם את ההתלבטות המיותרת בזמן הבחינה.

 

הצלחה במבחן אמריקאי – הבדלים מגדריים:

הניסיון שלנו כמכון הכנה למבחן המחוננים לילדים בכיתה ב’ הראה שיש לא מעט הבדלים מגדריים בין בנים לבנות בכל הנוגע להתמודדות עם מבחן אמריקאי.

מהניסיון שלנו, בפעם הראשונה שהילדים ניגשים למבחן אמריקאי, הבנים מצליחים הרבה יותר כי הם פחות נתקעים על שאלות שהם לא יודעים מה התשובה שלהן. הם מנחשים ועוברים הלאה יותר בקלות לעומת הבנות. מניסיוננו, בנות שלא בטוחות מה התשובה לשאלה מאוד מתקשות לנחש ולעבור הלאה – הן נתקעות, מתלבטות, ומתקשות לשחרר את התרגיל ו”לחפף” לגביו.

זוהי אחת הסיבות לכך שבעבר לפני שקמו מכוני הכנה למבחן המחוננים, נרשם פער עצום בין כמות הבנים שאותרו כמחוננים לבין כמות הבנות. היום המצב כבר שונה, ובזכות מכוני ההכנה גם הבנים וגם הבנות נחשפים מראש לקונספט של מבחן אמריקאי ומתרגלים מתוך חוברת הכנה מודפסת למבחן המחוננים, וכך שני המגדרים לומדים אסטרטגיות באשר להתמודדות עם שאלה שלא יודעים לענות עליה במבחן אמריקאי.

הירשמו לקבלת עדכונים חמים לקראת מבחן המחוננים

×