כיצד להתכונן למבחן מחוננים?

היום כבר ברור לכל ההורים שצריך להכין את הילדים לקראת מבחן המחוננים. כמו שצריך להתכונן למבחני הצו הראשון ולפסיכומטרי, כך גם צריך להתכונן למבחן המחוננים בכיתה ב’. יש לכך מגוון סיבות:

  • המבחן לא בודק רמת IQ אלא הוא בודק מיומנויות קוגניטיביות שבהחלט אפשר לשפר ולשכלל אותן בעזרת תרגול מקדים.
  • הכנה לקראת מבחן המחוננים מגדילה משמעותית את הסיכוי של הילד/ה לעבור את שני שלבי הבחינה ולהיקרא מחוננ/ת.
  • המבחן שונה מאוד ב-3 השנים האחרונות מאז שהקבלן המבצע של משרד החינוך למבחן המחוננים נבחר להיות מכון קרני. מכון קרני הכניס מגוון שינויים למבחן המחוננים, ביניהם הכנסת דפי סימון תשובות למבחן – משימה לא פשוטה בכלל עבור ילדים בכיתה ב’, בייחוד אם הם נתקלים בכך פעם ראשונה בזמן אמת במבחן ולא יודעים איך להתמודד עם ההוראה הזו ובמה הם עלולים להתבלבל וליפול. חוברת הכנה למבחן המחוננים מסייעת לילדים להכיר ולתרגל את המיומנות של שימוש בדפי סימון תשובות.
  • קרוב לחצי מהילדים מגיעים לבחינה אחרי שתרגלו בעזרת חוברות הכנה מודפסות למבחן המחוננים, ועל כן ילד/ה שמגיעים למבחן ללא הכנה מוקדמת מתחילים מנק’ פתיחה אחרת וקשה יותר משאר הילדים בכיתה, ולו רק משום שהוא/היא לא ערכו סימולציות למבחן קודם לכן.
  • כשהילדים נחשפו בבית לאופי המבחן ולסוג השאלות, הם מגיעים למבחן רגועים, הם יודעים למה לצפות, לא יהיו להם הרבה הפתעות בזמן אמת והמבחן הופך למשהו מוכר – דבר אשר מאוד עוזר להם להצליח ולהביא את מיטב יכולותיהם לידי ביטוי.

 

מבנה מבחן המחוננים:

מבחן המחוננים שלב א’ מורכב משני פרקים – פרק מילולי ופרק כמותי. רק מי שעובר אותו (כ-15% מהילדים בכיתה ב’) מקבל זימון להיבחן במבחן המחוננים שלב ב’.


מבחן המחוננים שלב ב’, נכון להיום, מורכב מ-5 פרקים שונים אשר משתנים כל שנה (פרקים מסוימים יורדים ואחרים מתווספים).

 

ההמלצות שלנו לתרגול נכון לקראת מבחן המחוננים:

  • לתרגל לפי פרקים – לכל פרק במבחן המחוננים יש נושא שונה, ומומלץ לתרגל כל פרק בנפרד באופן הדרגתי כשלאט לאט מוסיפים מגבלת זמן. עם חוברות הכנה מודפסות למבחן המחוננים ניתן לתרגל כל פרק עם דפי סימון תשובות.
  • תרגול הדרגתי ברמת הקושי – להתחיל מהשאלות הקלות ורק לאחר מכן לעבור בהדרגתיות לקשות.
  • תרגול איכותי, מהנה ומעניין – הרבה מחקרים מראים שזיכרון חווייתי וחושי הוא זיכרון עוצמתי מאוד, בייחוד לתהליכי למידה. כשהלמידה מתבצעת בסביבה לימודית נעימה, רגועה, מעשירה ומסקרנת – אנחנו זוכרים ומפנימים טוב יותר את מה שלמדנו.

איך ליצור תרגול מהנה עבור הילדים לקראת מבחן המחוננים?

כדי לממש את הזיכרון החווייתי-חושי צריך קרקע פורייה לכך, לדוגמה לומדה דיגיטלית למבחן המחוננים, שהיא אינטראקטיבית, חווייתית ומייצרת תחושה חיובית אצל הילדים במהלך הלמידה. כך החומר נצרב טוב יותר בזיכרון הילדים ויהיה להם קל יותר ליישם את מה שלמדו בתרגילים הבאים.

גם חוברת הכנה למבחן המחוננים נותנות מענה מצוין לחוויה של הילדים מול החומר, משום שהן איכותיות, מעניינות ובעלות תכנים מסקרנים המתאימים לילדים בכיתה ב’. נציין כי חוברות הכנה מודפסות למבחן המחוננים בעלות יתרון מסוים על פני הלומדות הדיגיטליות והוא שהחוברות המודפסות מדמות באופן מדויק יותר את המבחן האמיתי.  

 

מהי האסטרטגיה איתה צריך לתרגל כל פרק?

  1. שלב ראשון – תרגול שהוא לצורך הלימוד והחשיפה. ללא שום מגבלה של זמן. מומלץ לתרגל עם חוברת הכנה למבחן המחוננים או עם לומדה דיגיטלית למבחן המחוננים.

  2. שלב שני – אחרי שהילדים מבינים את הנושא של הפרק ומצליחים לענות על השאלות נכונה ובאופן רציף, ניתן להוסיף מגבלת זמן. אבל איזו מגבלת זמן?

ובכן, גודל הפרקים משתנה וגם מגבלת הזמן שיש לכל פרק היא שונה, ולכן הזמן שיש לילד/ה לענות על כל תרגיל בפרק כלשהו משתנה בין פרק לפרק (בדומה לפסיכומטרי). למשל, יכול להיות פרק שמגבלת הזמן אליו היא 10 דקות ויש בו 10 תרגילים, ולכן יש דקה לכל שאלה. במקביל יכול להיות שלפרק אחר תהיה מגבלת זמן של 8 דקות ויש בו 12 תרגילים, ולכן יש מעט יותר מחצי דקה לכל שאלה.

 

  1. שלב שלישי – אחרי שתרגלנו את הפרקים עם מגבלה של זמן, יש לעבור לתרגל מבחני סימולציה עם דפי סימון תשובות. מומלץ לרכוש חוברת הכנה למבחן המחוננים ממכון הכנה מוכר שמעדכן את חוברות ההכנה שלו בהתאם לשינויים שמכון קרני מבצע במבחן המחוננים משנה לשנה. נכון להיום, מבחן המחוננים שלב ב’ מורכב מ-5 פרקים אשר משתנים משנה לשנה, ולכן חשוב לרכוש חוברת הכנה למבחן המחוננים שיש בה 5 פרקים בנושאים שונים, עם דפי סימון תשובות ועם פירוט על הזמן המוקצב לכל פרק, או לומדה המאפשרת את התנאים הללו.

 

מה התפקיד שלנו כהורים לילדים בכיתה ב’ לקראת מבחן המחוננים?

עלינו לזכור שבשביל ילדים בכיתה ב’ – זה מבחן מאוד מורכב, אינטנסיבי ומעייף ברמה הקוגניטיבית. מהניסיון שלנו עם הכנת ילדים לקראת מבחן המחוננים, אנחנו רואים שהם מתחילים את המבחן חדים עם הרבה אנרגיות, וכבר לקראת הפרק השלישי הם מתעייפים. על כן מומלץ לתרגל מבחני סימולציה בעזרת חוברות הכנה מודפסות למבחן המחוננים שמדמות את מבחן האמת, כדי לוודא שהם מצליחים לשאת את העייפות ושזה לא גורם להם לטעות.

חשוב שנהיה מסוגלים להכיל את הקושי שלהם לשמור על ריכוז גבוה למשך זמן, ואם מתאפשר, מומלץ להיות שותפים פעילים לתהליך הלמידה של הילד/ה ובמידת הצורך גם לתווך להם חומר שהם מתקשים להבין. חוברות הכנה מודפסות למבחן המחוננים הן מאוד ממוקדות להצלחה של הילדים ולכן ההמלצה היא לתרגל עם הילדים בעזרת החוברת.

הירשמו לקבלת עדכונים חמים לקראת מבחן המחוננים

×