כיתת מחוננים לעומת יום שליפה

הילד/ה שלכם עבר/ה את מבחן המחוננים? מזל טוב!

כעת עליכם להחליט איזו אפשרות עדיפה עבור ילדכם – האם לשקול מעבר לכיתת מחוננים או להעדיף יום שליפה. כדי לקבל את ההחלטה הזאת, צריך להבין לעומק על מה מדובר ולעשות סדר בנוגע לשתי האפשרויות – ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

בפני הורים לילדים שמאותרים כמחוננים ניתנת הבחירה אם להעביר את הילד/ה לבית ספר אחר בו יש כיתת מחוננים, או לבחור לשלוח את הילד/ה למרכז המחוננים הקרוב פעם בשבוע.

מעבר לכיתת מחוננים:

כשמעבירים את הילד/ה לבית ספר בו יש כיתת מחוננים, הילד/ה מצד אחד צריכ/ה להתרגל לבית ספר חדש, לכיתה חדשה, לחברים חדשים וכו’, אך מצד שני הם נמצאים בכיתה בה יש רק תלמידים מחוננים והכיתה מקבלת תוכנית מותאמת ללמידה לפי המתווה של בית הספר ומשרד החינוך. חשוב לציין שלא בכל הערים קיים בית ספר עם כיתת מחוננים, ולכן מדובר פה בצעד יותר משמעותי שחשוב להבין את המשמעויות שלו מבחינת הילד/ה ומבחינתכם.

יום שליפה – תוכנית העשרה במרכז למחוננים:

הרוב המוחלט של ההורים, כ-98%, מעדיפים שלא להעביר את ילדיהם לכיתת מחוננים אלא הם בוחרים באופציה של יום שליפה – תוכנית בה הילד/ה נשלפים מבית הספר רק יום אחד בשבוע (באופן קבוע) ויוצאים למרכז המחוננים הקרוב על מנת להשתתף בתוכנית המחוננים של המרכז.

בחירה באפשרות של יום שליפה למחוננים מאפשרת לילדים המחוננים להישאר באותו בית ספר ובאותה כיתה בדיוק, והם לא נאלצים להתרגל למסגרת חדשה או לחברים חדשים, שכן הם ממשיכים במסגרת הרגילה שלהם ורק יום אחד קבוע בשבוע יוצאים מבית הספר בזמן שעות הלימודים לטובת תוכנית העשרה במרכז למחוננים.

מהי תוכנית העשרה במרכז למחוננים?

בתוכנית ההעשרה ישנם קורסים שונים ומגוונים בתכנים מעניינים, את חלקם לומדים ביחד בקבוצות קטנות. לרוב לא מדובר בלמידה מואצת של פיזיקה או מתמטיקה אלא בלימודי העשרה בנושאים רבים כגון מדעי החיים, מדע וטכנולוגיה, מדעי החברה, מוזיקה, חשיבה יצירתית ואמנות.

לרוב מרכז המחוננים נותן מענה לא רק לימודי אלא גם רגשי וחברתי עבור תלמידים מחוננים.
צוות ההוראה במרבית מרכזי המחוננים מורכב ממורים או ממרצי חוץ אשר עברו הכשרה להוראת מחוננים, ותפקידם להעשיר את ידע התלמידים, לעודד אותם לחקור, להתנסות, לשאול שאלות ולהסתקרן, כדי להעצים אותם ואת היכולות הקוגניטיביות האיכותיות שלהם.

מה בנוגע לחומר שהילד/ה יפסידו בבית הספר בזמן שהם/ן נשלף למרכז המחוננים?

מאחר שיום השליפה מתקיים בזמן שעות הלימודים, הרי שהילדים המחוננים יפספסו את החומר שנלמד באותו יום בבית הספר וייאלצו להשלימו. עם זאת, נדגיש כי משרד החינוך משוכנע כי ילדים שעברו את מבחן המחוננים הם מספיק חזקים מבחינה לימודית, כך שעל אף שהם ייעדרו יום בשבוע באופן קבוע הם עדיין יצליחו להסתדר מבלי לגרום להם איזשהו נזק לימודי.

מאיזה גיל ניתנת ההשתתפות ביום שליפה או מעבר לכיתת מחוננים?

מאחר שמבחן האיתור לתלמידים מחוננים נעשה בכיתה ב’, מעבר לכיתת מחוננים או השתתפות ביום שליפה למחוננים נעשים החל מכיתה ג’. ההשתתפות ביום שליפה אפשרית עד כיתה ט’.

 

חשוב שתיקחו את הזמן כדי לשקול ולהחליט איזו אפשרות היא הטובה ביותר לילד או לילדה שלכם. כדי לקבל החלטה נכונה, מוטב לבדוק איזו תוכנית העשרה במרכז למחוננים קיימת בקרבתכם, ובמקביל לבדוק האם קיימת כיתת מחוננים בעירכם ומהו מתווה הלמידה שלה.

הירשמו לקבלת עדכונים חמים לקראת מבחן המחוננים

×