כיצד להתכונן לקראת הפרק המילולי במבחן שלב א'?

מבחן המחוננים שלב א’ מורכב מ-2 פרקים בלבד: פרק מילולי ופרק כמותי. כלומר, חצי מהמבחן הוא הפרק המילולי, בו יש שני קטעי קריאה (אנסינים) שהילדים צריכים לקרוא ובסוף כל קטע קריאה מופיעות שאלות.

חשוב לזכור שאנחנו, כהורים, פיתחנו במהלך השנים הרבה מיומנויות למידה שונות, כמו איך להתמודד עם שאלות אמריקאיות במבחן או איך לענות על אנסין. אבל הילדים שלנו, בני 7 בלבד, טרם פיתחו את אסטרטגיות הלמידה האלה והם עוד לא מספיק מיומנים בהתמודדות מול אנסינים ומול שאלות אמריקאיות.

עבור רובם המכריע של הילדים, מבחן המחוננים זו הפעם הראשונה בה הם נאלצים להתמודד עם מבחן אמריקאי ועם קטעי קריאה. למשל, אנחנו כהורים למדנו במהלך חיינו שבמבחן אמריקאי יש הרבה פעמים תשובות שמנסות לבלבל, ואנחנו צריכים לבצע מעין אלימינציה (שלילה) לתשובות המופיעות או לחזור לטקסט כדי לקבל מושג טוב יותר על השאלה. אבל הילדים שלנו טרם נתקלו במצבים כאלה קודם לכן בחייהם, ולכן חשוב להנחות אותם לקראת מבחן המחוננים ולהקנות להם כלים ואסטרטגיות מדויקות על מנת לפתור את הפרק המילולי במבחן שלב א’.

אילו אסטרטגיות חשוב להקנות לילדנו לקראת הפרק המילולי במבחן שלב א’?

  1. לקרוא את קטע הקריאה:
    זה אולי נראה טריוויאלי לחלקנו, אבל לילדנו זה לא בהכרח ברור מאליו. הניסיון שלנו עם ילדים בתחום הפרק המילולי במבחן שלב א’ הראה שהרבה ילדים שלא עברו הכנה מוקדמת נמשכו ישר לחלק של השאלות, רצו להתחיל מיד ממנו, וסימנו תשובה מיד – וזאת מבלי לקרוא את הטקסט קודם או מבלי לדעת שבתשובות מנסים אולי לבלבל אותם.

    לכן, כדי למנוע טעויות בתשובות של הילדים, אנחנו כמובן ממליצים קודם לקרוא את קטע הקריאה ולהבין במה הוא עוסק. בשלב זה עוד לא מתייחסים לשאלות, אלא רק לקטע הקריאה עצמו.

  2. מענה על שאלות הפרק המילולי במבחן שלב א’:
    לאחר קריאת הקטע, עוברים לשאלות. כאן חשוב לתרגל עם הילדים את המיומנות של חזרה לטקסט כדי למצוא בו את התשובה לשאלה שנשאלו עליה. למה זו מיומנות שחשוב לתרגל? – משום שהרבה פעמים ילדים שוכחים שהטקסט נמצא ממש לידם ולא חוזרים לטקסט כדי למצוא את התשובה. בנוסף, אחרי קריאה ראשונית לילדים בכיתה ב’ עדיין יהיה קשה מאוד לענות על השאלה ולכן כדי לענות באופן נכונה הם חייבים לחזור לטקסט.

    אם כן, ההמלצה היא שכשהילדים ניגשים לשאלות אחרי קריאה ראשונית – לא לענות מיד, אלא:
  • למצוא את מילת המפתח של השאלה
  • לחזור חזרה לטקסט לפסקה המתאימה
  • לאתר את מילת המפתח של השאלה בתוך הפסקה – מעין קריאת רפרוף (קריאת פרפר)
  • למצוא את התשובה לשאלה בתוך הפסקה
  • לחזור לשאלה ולסמן את התשובה המתאימה.
    אם לא בטוחים מה לסמן כי יש כמה תשובות מבלבלות – ניתן לעשות אלימינציה (שלילה) של תשובות שבבירור לא מתאימות, ולבחור את התשובה המתאימה ביותר בהתאם למידע שמצאנו סביב מילת המפתח בפסקה המתאימה בטקסט.

  1. לא צריך להמציא יש מאין:
    הניסיון שלנו עם מבחן המחוננים שלב א’ מראה שילדים בכיתה ב’ מאוד מתקשים להפנים את הטכניקה של חזרה לטקסט – קשה להם להבין שאם הם עכשיו בחלק של השאלות, הטקסט לא נעלם אלא הוא ממש מול עיניהם והם יכולים ואף צריכים לחזור אליו כדי למצוא בו את התשובות.

    לצורך העניין, הרבה ילדים קוראים שאלה, הם מרגישים שהתשובה לא נמצאת אצלם, ומיד אומרים שהם לא יודעים לענות עליה. אבל למעשה התשובה מונחת ממש לפניהם בטקסט שלידם והם יכולים לאתר אותה יחסית בקלות, על ידי חזרה לפסקה המתאימה לפי מילת המפתח של השאלה. חשוב להזכיר להם שהם לא צריכים להמציא יש מאין.

 

מה עוד צריך לדעת על הפרק המילולי במבחן שלב א’ למחוננים?

  • ציינו פה הרבה פעמים שיש לחזור לפסקה המתאימה בטקסט לפי מילת המפתח של השאלה. אבל מהי הפסקה המתאימה?
    ובכן, בדרך כלל סדר השאלות מקביל לסדר הפסקאות של קטע הקריאה. כלומר, שאלה 1 לרוב תתייחס לפסקה הראשונה, שאלה 2 תתייחס לפסקה השניה וכן הלאה. זה כמובן לא תמיד נכון, אבל זו אפשרות סבירה. בהכנה המוקדמת לקראת מבחן המחוננים שלב א’, כדאי זאת לילדים כדי לחסוך מהם זמן יקר בזמן המבחן.
  • השאלה האחרונה של קטע הקריאה היא לעיתים שאלה כללית על כל הרעיון של הטקסט – למשל מהי הדעה שלהם בנושא מסוים, איזו כותרת חלופית היו יכולים לתת לטקסט וכו’. זוהי שאלה יותר מחשבתית וכללית על הטקסט כולו.

הירשמו לקבלת עדכונים חמים לקראת מבחן המחוננים

×