ממה מורכב מבחן המחוננים שלב א':

מבחן המחוננים שלב א’ – כל הפרטים שצריך לדעת

מבחן המחוננים שלב א’ נערך לתלמידי כיתות ב’ (יש מעט יישובים שיעשו את המבחן בכיתה ג’ ולא ב’ – תלוי במועצה המקומית)

הוא מתקיים בדרך כלל שבועיים-שלושה אחרי חופשת סוכות של כיתה ב’

הוא נערך ביום אחד ובשעה מסוימת לכל תלמידי כיתות ב’ ברחבי הארץ

המבחן נכתב על ידי מכון קרני

המבחן מועבר פיזית בכיתה על ידי מחנכ/ת הכיתה, ולאחר מכן המחנכ/ת לרוב גם בודק/ת את המבחן

מבחן המחוננים שלב א’ הוא מבחן אמריקאי בו התלמידים מתבקשים לסמן את התשובה הנכונה על גבי טופס הבחינה (רק במבחן המחוננים שלב ב’ התלמידים מתבקשים לסמן את תשובותיהם בדפי סימון תשובות).

מהי מטרת מבחן המחוננים שלב א’?

מטרת מבחן המחוננים שלב א’ הוא סינון, ועל כן נקרא פעמים רבות גם “מבחן הסינון”. כלומר, מטרתו לבדוק מי מהילדים יעבור את המבחן ויוכל להמשיך למבחן המחוננים שלב ב’. בדרך כלל 15% מהילדים בכיתה ב’ עוברים את מבחן הסינון, כלומר מדובר על כ-5 ילדים בכל כיתה. ילדים אלו בלבד יקבלו זימון לבצע את מבחן שלב ב’ במועד שייקבע להם.

איך בנוי מבחן המחוננים שלב א’?

המבחן מורכב משני חלקים שווי ניקוד: מילולי וכמותי. הפרק המילולי כולל 2 קטעי קריאה שאחריהם מופיעות מספר שאלות, והפרק הכמותי כולל מגוון שאלות בחשבון בנוסח תרגילים ובעיות מילוליות.

מהי רמת התרגילים של מבחן הסינון?

המבחן מתבסס ברובו על חומר הלימוד שבתוכנית הלימודים של בית הספר. בדרך כלל הילדים במבחן זה לא נתקלים בשאלות שעשויות להפתיע אותם מבחינת סוג התרגילים או החומר הנדרש כדי לענות עליהם. על כן, ילדים בכיתה ב’ שהם תלמידים טובים וחזקים לימודית בכיתה, אשר ביצעו הכנה מקדימה לקראת מבחן המחוננים שלב א’ – הם בעלי סיכוי טוב להצליח במבחן ולקבל זימון לשלב ב’.

אף על פי כן, גם ילדים מוכשרים וחכמים מאוד לא בהכרח יצליחו לעבור את מבחן הסינון, בין היתר משום שמדובר במבחן אמריקאי – וכמעט אף ילד/ה בכיתה ב’ לא נתקל/ה קודם לכן במבחן מסוג זה. לכן, כדי שילדיכם יצליחו להשיג ציון שהוא בין 5 הציונים הטובים ביותר בכיתתם, עליהם לעבור הכנה מקדימה לקראת מבחן הסינון על מנת לקבל את כל הכלים והאסטרטגיות שהם צריכים כדי להתמודד עם מבחן אמריקאי.

התמודדות עם מבחן אמריקאי עבור ילדים בכיתה ב’

גם אם לנו כהורים זה נראה פשוט, כי הספקנו במהלך ניסיון חיינו להתמודד עם מבחנים אמריקאיים שונים ולפתח לכך אסטרטגיית פתרון, עלינו לזכור שעבור ילדינו מדובר במשימה קשה כי הם עוד לא הספיקו לפתח אסטרטגיות כאלה וזו פעם ראשונה שהם נתקלים במבחן אמריקאי.

כידוע מבחן אמריקאי יכול להיות מאוד טריקי ומבלבל לפעמים, כשיש לכל שאלה תשובות נכונות יותר ונכונות פחות והילדים מתבקשים לבחור את התשובה הנכונה ביותר. על כן ילדים שייאלצו להתמודד בזמן אמת עם השאלות האמריקאיות של מבחן הסינון יצליחו פחות טוב במבחן לעומת ילדים שהתכוננו, שמכירים את אופי השאלות ושיודעים מהם החלקים בהם הם עשויים להתבלבל ולטעות.

ההמלצה שלנו להכנה לקראת מבחן המחוננים שלב א’:

כדי שילדיכם יצליחו להביא לידי ביטוי את מירב הפוטנציאל שלהם בבחינה, חשוב להפגיש ולחשוף אותם קודם לכן עם התרגילים שעשויים להופיע בבחינה. כך הם יגיעו לבחינה בטוחים יותר, רגועים יותר וחדים יותר.

לפיכך, אנחנו ממליצים לתרגל תרגילים מתוך חוברות הכנה למבחן המחוננים. חוברות ההכנה שלנו מכילות תרגילים ומבחנים לדוגמה שיכינו את ילדיכם באופן מיטבי לקראת מבחן המחוננים בכיתה ב’. השאלות בחוברת הן שאלות אמריקאיות בתכנים שמותאמים לעולם התוכן של הילדים ולרמת מבחן הסינון.

אנו שולחים עדכונים חמים לקראת מבחן המחוננים

×