מי עובר את מבחן המחוננים?

מבחן איתור המחוננים שלב א’ נערך ביום אחד בכל רחבי הארץ עבור ילדים בכיתה ב’.
ברוב היישובים בארץ מבחן המחוננים נערך בכיתה ב’, יש מעט מקומות שעושים את המבחן בכיתה ג’ (תלוי במועצה המקומית).

 

מבחן המחוננים בכיתה ב’ מורכב מ-2 שלבים:

  1. שלב הסינון / מבחן המחוננים שלב א’:
    מבחן זה נכתב על ידי מכון קרני. הוא מועבר ביום אחד בכל רחבי הארץ בכיתות ב’, על ידי מחנכ/ת הכיתה, אשר גם בודק/ת את המבחן.
    כ-15% מהילדים ברחבי הארץ עוברים את מבחן המחוננים שלב א’, בממוצע מדובר על 5 ילדים בכל כיתה. זהו מבחן הסינון הראשוני לאיתור תלמידים מחוננים.

  2. מבחן האיתור / מבחן המחוננים שלב ב’:
    רק הילדים שעברו את מבחן המחוננים שלב א’ יזומנו למבחן המחוננים שלב ב’. זהו מבחן שמתבצע מחוץ לבית הספר, והוא לא מתקיים בו זמנית בכל הארץ אלא בתאריך הספציפי המופיע בזימון שקיבל/ה הילד/ה.
    רק הילדים שעוברים את מבחן שלב ב’ מוגדרים על ידי משרד החינוך כמחוננים.

מה הסיכוי של הילד/ה שלי להיות מאותר/ת כמחוננ/ת?

15% מכלל הילדים בשכבת הגיל עוברים את מבחן שלב א’. אלו שעברו, מוזמנים למבחן שלב ב’. מבין הילדים שניגשים למבחן המחוננים שלב ב’, רק כ-20% עוברים אותו.
כלומר, רק כ-3% מכלל הילדים בשכבת הגיל מוגדרים כמחוננים (אחוזון 97-100). רק הילדים שמוגדרים כמחוננים יכולים להיכנס לתוכניות המחוננים – כלומר להיכנס לכיתת מחוננים או להשתתף ביום שליפה.

מה לגבי ילדים שלא מוגדרים כמחוננים?

ילדים שבאחוזון 92-97, כלומר ילדים שהשיגו ציונים בטווח שבין 3% ל- 8%, מוגדרים על ידי משרד החינוך כמצטיינים והם יכולים להצטרף לתוכניות המצטיינים: תוכניות העשרה אשר מתקיימות אחרי הצהריים במרכזי המחוננים ומיועדות למצטיינים בלבד.

ילד/ה שהוגדרו כמצטיינים ולא כמחוננים לא יוכלו להצטרף ליום השליפה לתלמידים מחוננים או לכיתת מחוננים.

מה בודק מבחן המחוננים בכיתה ב’?

באופן די משעשע, מבחן המחוננים בודק מי עובר את מבחן המחוננים.
זהו לא מבחן IQ, אלא מבחן שפשוט בודק מי עבר אותו.

בדרך כלל, ההגדרה הרשמית לילד מחונן היא IQ של 140 נקודות לפחות. אך מאחר שמבחן המחוננים בודק מיומנויות של ממש על ידי שאלות בנושא מתמטיקה, הבנה אנליטית, שפה וצורה, ואינו בודק IQ, אפשר להתכונן אליו ובהתאם לכך להצליח בו יותר. היכולות והמיומנויות הקוגניטיביות הנבדקות במבחן המחוננים הן כאלו שאם יתורגלו מספיק הסיכויים לעבור את המבחן גבוהים מאוד.

מה משפיע על הסיכויים של ילד/ה לעבור את המבחן?

יכול להיות שלילדכם יש 140 נק’ IQ, והם עדיין לא יעברו את מבחן המחוננים בכיתה ב’, משום שהם יאלצו להתמודד בפעם הראשונה בזמן אמת עם סוג שאלות שמעולם לא נתקלו בהן קודם לכן. זה יכול לייצר אצל הילד/ה בלבול ולבזבז להם הרבה זמן מהמבחן בזמן שהם מנסים להבין מה בדיוק השאלה מבקשת.

זה לא מעיד דבר על היכולות הקוגניטיביות של ילדכם, אלא רק על העובדה שהיו חסרים להם תרגול מקדים למבחן והיכרות מוקדמת עם סוגי השאלות.
מנגד, יכול להיות שהילד או הילדה שלכם לא מחוננים מבחינת הדרישה ל-140 נק’ IQ, אך עם מספיק תרגול (אשר מוכוון למבחן המחוננים) הם יצליחו לעבור את המבחן.

מה הצעד הבא שעליכם לעשות כדי שילדכם יעברו את מבחן המחוננים בכיתה ב’?

כדי להעלות משמעותית את הסיכוי של ילדכם לעבור את מבחן המחוננים, על הילדים להכיר קודם לכן את סוגי השאלות ולערוך תרגול מקדים מוכוון למבחן המחוננים. מבחן המחוננים בודק פשוט מי עובר אותו – וכדי לעבור אותו צריך לתרגל את המיומנויות שנבחנים עליהן. המיומנויות הנבחנות במבחן המחוננים הן ללא ספק כישורים שניתן לתרגל ולשכלל, ואין ספק שעם תרגול מתאים הסיכוי לעבור את המבחן גדל באופן ניכר.

הירשמו לקבלת עדכונים חמים לקראת מבחן המחוננים

×