בעבר, במשך עשרות שנים, הגוף הבוחן עבור משרד החינוך במבחנים המחוננים היה מכון סאלד. במבחנים אלו, הילדים נדרשו לסמן תשובות על גבי המבחן האמריקאי באופן רגיל. אך לפני 3 שנים חל שינוי קריטי בתחום מבחני המחוננים, כשמשרד החינוך החליף את הגוף המבצע של המבחנים ממכון סאלד למכון קרני.
מכון קרני ביצע שינוי קריטי עבור מבחן המחוננים שלב ב’ – התשובות במבחן לא יסומנו על גבי הטופס של המבחן האמריקאי כמו בדרך כלל, אלא יסומנו על גבי דפי סימון תשובות נפרדים.
כלומר, מבחן שלב ב’ למחוננים בוחן היום ילדים בכיתה ב’ על: מענה על שאלות מורכבות ומאתגרות, עבודה תחת לחץ של זמן, וזיהוי התשובה הנכונה בשאלה, לגשת אל דף סימון התשובות, ולסמן שם את התשובה – ממש כמו בפסיכומטרי.
המשמעות של הכנסת דפי סימון תשובות אל מבחן שלב ב’ למחוננים:
השינוי שהכניס מכון קרני – הכנסת דפי סימון תשובות אל מבחן המחוננים שלב ב’ – טרף את הקלפים והוסיף הרבה מורכבות למבחן המחוננים, שממילא כבר ידוע כמורכב ומאתגר מאוד עבור ילדים בכיתה ב’.
היום ילדים בכיתה ב’, רק בני 7, נאלצים בזמן מבחן המחוננים להתמודד מול אתגר נוסף (מעבר לאתגר הקוגניטיבי הקשה מהשאלות עצמן) – והוא הדרישה לא לסמן את התשובות על גבי טופס הבחינה אלא בדף תשובות נפרד, תוך הקפדה על ארגון וסדר כדי לא ליצור עיוות או הטיה של סימון התשובות.
גם אם לנו כהורים זה לא נראה כמו תוספת משמעותית, עבור ילדים בני 7 מדובר באתגר אמיתי שכדי להיות מוכנים אליו הם צריכים לתרגל את המיומנות הזו.
אפילו מבוגרים שניגשים היום לפסיכומטרי צריכים להקפיד לשים לב לפני שהם מסמנים את תשובתם בדף התשובות – יש לזכור איזו אות היא התשובה הנכונה, לגשת אל דף סימון התשובות, לזהות בדף את מספר השאלה שעליה אנחנו רוצים לענות, ולסמן.
עבור ילדים בני 7, יש פה הרבה מקום לבלבול.
דפי סימון תשובות – הבלבול והסכנה ביצירת הטיה של התשובות:
נניח אנחנו במבחן, ואנחנו לא בטוחים לגבי שאלה 2. אז אנחנו משאירים בה מקום ריק בדף סימון התשובות, ועוברים לשאלה 3. לאחר חשיבה, החלטנו שהתשובה לשאלה 3 היא ד’, ואנחנו ניגשים לדף סימון התשובות, ומסמנים את התשובה ד’ בשורה הריקה האחרונה. אבל זה לא המקום לסימון התשובה לשאלה 3, אלא המיקום לסימון התשובה לשאלה 2! ומכאן יכולה להיווצר טעות נגררת עצומה, והכול בגלל שורה אחת ריקה שיצרה הרבה בלבול. זה מה שנקרא “הטיה” או “עיוות” של התשובות.
בלחץ של מבחן הגיוני שזה יקרה לכל אחד ואחת מאיתנו, ולמעשה זה אפילו קורה גם למבוגרים הנבחנים בפסיכומטרי. לכן על אחת כמה וכמה שזה עלול לקרות לילדים בכיתה ב’.
מה אפשר לעשות כדי למנוע הטיה של התשובות?
ילד או ילדה בכיתה ב’ שיצטרכו להתמודד בזמן אמת בפעם הראשונה עם דף סימון תשובות במבחן, מוכשרים ככל שיהיו, עלולים בהחלט להתבלבל ולטעות.
הניסיון שלנו בהכנת ילדים לקראת מבחן המחוננים עם דפי סימון תשובות הוביל אותנו לגיבוש 3 המלצות עיקריות:
לסיכום, השינוי שהכניס מכון קרני למבחני המחוננים בכך שעברו לסימון בדף תשובות נפרד, הוא שינוי משמעותי שמקשה מאוד על ילדים בכיתה ב’ לעבור את המבחן בהצלחה. מדובר במיומנות מורכבת לילדים רק בני 7, כך שגם המוכשרים ביותר עלולים לגרור הרבה טעויות במבחן ולא לעבור את מבחן שלב ב’. על כן, חשוב לתרגל איתם את המיומנות הזו בהתאם להמלצות שלנו כדי שטעויות הנובעות מאי תשומת לב לא יגרמו להם לא לעבור את המבחן, והאיתור שלהם כמחוננים יתפספס.
הירשמו לקבלת עדכונים חמים לקראת מבחן המחוננים